Retourrecht

Op grond van de Wet Koop op Afstand heeft de consument recht op een 'afkoelingsperiode' bij aankopen via internet. Alternatieve verkopen hebben een bedenktijd van 30 kalenderdagen na levering van het product. Binnen deze termijn kan de consument de aankoop annuleren door een beroep te doen op het retourrecht. Nadat de aankoop is geannuleerd, heeft de consument 14 dagen de tijd om het product op eigen kosten te retourneren.

We raden aan om het product aangetekend te verzenden. Hiervoor gelden de tarieven van PostNL, een overzicht is te vinden hier .

Omdat verzending altijd voor rekening en risico van de afzender is, dient het pakket goed verpakt te zijn. Wanneer de geretourneerde goederen compleet zijn, indien mogelijk in de originele verpakking en onbeschadigd, storten wij binnen 14 dagen na beëindiging van de overeenkomst het door u betaalde aankoopbedrag inclusief bezorgkosten terug op uw rekening.

Als je slechts een deel van je bestelling retourneert, krijg je de kosten voor de uitgaande levering niet terug. We betalen u terug met dezelfde betaalmethode waarmee u de oorspronkelijke transactie heeft uitgevoerd, tenzij u expliciet anders bent overeengekomen; in ieder geval worden voor een dergelijke terugbetaling geen kosten in rekening gebracht. Wij mogen wachten met terugbetaling totdat wij de goederen hebben teruggekregen of totdat u heeft aangetoond dat u de goederen heeft teruggezonden, al naar gelang welk tijdstip eerst valt.

 

Retourneren is gratis, met uitzondering van producten die te groot zijn om met PostNL te verzenden, zoals witgoed, kunnen desgewenst worden opgehaald door een gespecialiseerde vervoerder. De kosten hiervan zijn voor rekening van de consument en bedragen € 40,00. Neem dan eerst contact op met onze klantenservice.

Gevolgen van het toepassen van het retourrecht

Bij een juiste toepassing van het retourrecht zijn beide partijen verplicht de wederzijds verrichte prestaties ongedaan te maken. Indien de koper het ontvangen product niet, slechts gedeeltelijk of in een verslechterde staat kan retourneren, zal hij de waardevermindering moeten compenseren. Dit geldt echter niet als de afschrijving alleen te herleiden is tot controle van het ontvangen product, zoals bijvoorbeeld in een winkel mogelijk zou zijn geweest. De koper kan het risico van waardevermindering beperken als hij de goederen niet gebruikt en nalaat te handelen die de waarde van het product beïnvloeden. Montagekosten worden in het kader van de Wet Koop op Afstand niet vergoed, mede omdat deze dienstverlening direct aanvangt op het moment van het sluiten van de koopovereenkomst en dus niet onder het retourrecht vallen.

De hier genoemde retourgarantie geldt uitsluitend voor consumenten in de beschreven hoedanigheid. Bedrijven kunnen voor vragen over retourmogelijkheden contact opnemen met onze klantenservice.

Uitzonderingen

Voor sommige producten geldt voor jou als consument geen herroepingsrecht en deze vallen onder de volgende uitzonderingen:

  • Verzegelde audio-, video-opnamen en computersoftware (softwarepakketten), waarvan de verzegeling / verpakking na levering is verbroken.
  • Inktcartridges en tonercartridges die na levering zijn ontzegeld / uitgepakt.
  • Artikelen die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te retourneren, zoals in-ear headsets, tandenborstels, bidons, massage-, scheer- of epileerapparaten, stijl- en krultangen, thermometers en VR-brillen waarvan de verzegeling / verpakking na levering is kapot.
  • Ingewisselde en gebruikte vouchers en kortingsbonnen.

Verzending

Neem contact op met de klantenservice om een artikel te retourneren. U ontvangt dan een retourlabel die u moet opnemen in het pakket waarmee u het artikel opstuurt. Ook ontvang je het retouradres.